У столиці влаштують покази фільму про унікальну спадщину архітектора Флоріана Юр’єва

Флоріан Юр’єв розробив проєкт реновації «тарілки». Фото: кадр із фільму

Картина розповідає про боротьбу за модерністську споруду «Летюча тарілка» в Києві та інші сфери творчості її архітектора Флоріана Юр’єва.

У фокусі фільму — український архітектор Флоріан Юр’єв, який напередодні свого 90-річчя отримує погані новини. Держава здала в оренду забудовнику його головний архітектурний твір — «Летючу тарілку» на Либідській площі в Києві. Тепер тут має постати черговий торговельний центр. За допомогою молодих архітекторів і активістів Флоріан вирішує зірвати цю сумнівну оборудку. Разом вони поринають у боротьбу за спадщину модернізму з корумпованими посадовцями та скандальними забудовниками.

Флоріан Юр’єв був художником, архітектором, поетом, ученим, майстром музичних інструментів. Він розробив герб Києва у вигляді гілки каштана і кольоро-фонетичний алфавіт.

Флоріан Юр’єв пішов з життя 11 вересня 2021 року у віці 92 років, невдовзі після надання «Летючій тарілці» статусу пам‘ятки архітектури. Команда стрічки встигла зафільмувати, що думав та чим переймався видатний митець.

«Летючій тарілці» надали статус пам‘ятки архітектури. Фото: кадо із фільму

«Нескінченність за Флоріаном» — повнометражний дебют режисера Олексія Радинського, лауреата фестивалів «Молодість», Docudays UA, «Миколайчук Open», володаря Ґран-прі кінофестивалю в Обергаузені.

Ця стрічка виросла з короткометражної роботи «Колір фасаду: синій», яка описувала боротьбу за «Летючу тарілку» на Либідській площі. Повний метр ширше розкриває спадок, який залишив Флоріан Юр’єв.

Архітектор у своїй «тарілці». Фото: кадр із фільму

«З Флоріаном Юр’євим ми познайомилися майже 11 років тому. Під час нашої першої розмови він розповів, що працював не лише в архітектурі, в живописі, а в молодості також робив експериментальні фільми. І мене це дуже зацікавило, — пригадує режисер Олексій Радинський. — Тоді Флоріан Ілліч зазначив, що фільми втрачені, знищені, загублені, що немає жодного шансу їх віднайти. Але коли ми знімали цей фільм, оператор Максим Савченко знайшов на дачі Юр’єва матеріал робочого експериментального фільму. Ці матеріали до його незавершеного експериментального фільму ввійшли в картину».

Флоріан Юр’єв займався різними дисциплінами. Фото: кадр із фільму

Олексій поділився, що зйомки фільму розпочалися спонтанно. Коли стартував процес переговорів з забудовниками, Флоріан Ілліч активно в нього включився. Зрозумівши, що Олексій має відношення до кіно, попросив прийти на зустріч з камерами, щоб все зафіксувати.

У картині можна побачити не лише переговори, роботу над проєктом реновації чи виступи та події Київської бієнале, що відбувалася в «Летючій тарілці». А й дізнатися про інші аспекти творчої діяльності Флоріана Юр’єва — його теорію музики кольору (власне, зал в «тарілці» якраз і розроблявся під такі кольоромузичні концерти, де кожен звук відповідає певному кольору), колекцію скрипок і навіть його філософію.

Флоріан Юр’єв пояснює теорію музики кольору.

«Насправді Флоріан Ілліч дуже хотів, щоб хтось нарешті зробив фільм про його скрипки, — розповів Олексій Радинський.- Щоб це був такий науково-технічний фільм, тому що він дійсно інноватор музичних інструментів. І всі його скрипки дуже цінуються. Коли він зрозумів, що ми не ті люди, які можуть зробити науково-технічний фільм про те, які класні скрипки він робить, він був, мабуть, розчарований, але не настільки, щоб припинити з нами співпрацю».

Історія з реновацією «тарілки» завершилася тим, що у формального орендатора цієї будівлі, олігарха і забудовника Вагіфа Алієва на початку війни виникли проблеми з правоохоронними органами в Україні. Тож ситуація досі в підвішеному стані. Наразі існує лише один проєкт її реновації, розроблений, власне, під керівництвом Флоріана Ілліча.

Флоріан Юр’єв разом з друзями відзначає 90-річчя. Фото: кадр із фільму

Також Флоріан Юр’єв залишив після себе дуже великий спадок в багатьох мистецьких дисциплінах.

«В останні роки його життя і місяці ми зверталися до нього з дуже наполегливим проханням написати заповіт. Але, на жаль, він не залишив письмового заповіту. Лише усний, що вся спадщина має належати народу України, — зазначив Олексій Радинський. — Існує така форма, як створення фонду Флоріана Юр’єва, над чим почали працювати ще за його життя. Наразі цей процес, на жаль, на паузі з різних причин. В першу чергу, тому що його більшість творів знаходяться в юридичному підвішеному стані. Але досить багато своїх творів він в останні роки свого життя подарував різним музеям Києва, зокрема Національному художньому музею».

Над стрічкою команда працювала понад 5 років. Світова премʼєра фільму відбулася в офіційній програмі 51-го Міжнародного кінофестивалю в Роттердамі. Картина отримала нагороду на найбільшому кінофестивалі Польщі Millennium Docs Against Gravity. Українська премʼєра відбулася на Міжнародному фестивалі документального кіно про права людини Docudays UA.

«Після прем’єри фільму на Роттердамському кінофестивалі вийшла рецензія на цей фільм в канадійському виданні про кіно. Автор написав, що глядачі в Монреалі будуть вражені, наскільки ці проблеми у них так само гостро стоять, — поділився Олексій Радинський. — Звісно, можна багато обурюватись, наскільки підступна влада грошей в Києві та в Україні, в забудовників і в людей, які займаються містобудівним бізнесом. Ця необмежена влада призводить до абсолютно гротескних і курйозних результатів. Але, в принципі, це загальносвітова проблема. Як зрозуміло, наприклад, з такої постаті, як Дональд Трамп, якого згадують в цьому фільмі як бізнесмена-забудовника».

«Нескінченність за Флоріаном» стала найкращою документальною стрічкою 2022 року за версією Національної премії кінокритиків «Кіноколо».

30 листопада картина виходить в обмежений прокат — подивитися її можна буде лише в обраних кінотеатрах Києва в короткий проміжок часу. Розклад показів у кінотеатрах шукайте на сторінці фільму.

28 листопада о 20:00 в Києві відбудеться урочиста прем’єра фільму «Нескінченність за Флоріаном». Творці особисто представлять стрічку перед показом, а також візьмуть участь в обговоренні з глядачами після перегляду.

Де: кінотеатр «Жовтень», вул. Костянтинівська, 26
Вартість квитків: 150 грн.

30 листопада о 19:30, у день виходу фільму на великі екрани пройде спеціальний показ з обговоренням із режисером Олексієм Радинським.

Де: в Kino42, вул. Костянтинівська, 11Б
Вартість квитків: 150 грн.

2 грудня о 16:00 відбудеться спеціальний показ з обговоренням із режисером Олексієм Радинським.

Де: «Український дім», вул. Хрещатик, 2
Вартість квитків: 100 грн.

Також фільм в обмеженому прокаті покажуть в кінотеатрах «Планета кіно»(Blockbuster) та «Жовтень».

Читайте також:

  • Дивовижний світ Флоріана Юр’єва у Києві: музика кольору та експерименти. У 2019 році у столиці представили виставковий проект «Флоріан Юр’єв. MODUS COLORIS SINTEZ».

Марія КАТАЄВА, «Вечірній Київ»

Sourse: vechirniy.kyiv.ua

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *