Вівальді, Лятошинський, Мессіан та Франк: що послухати на концертах Національного будинку музики у грудні

Фото: Національний будинок музики

В останній місяць року музичні колективи та солісти підготували шанувальникам класичного мистецтва чимало цікавих сюрпризів.

Репертуар Національного будинку музики представляє широке коло камерної, хорової та оркестрової музики різних епох, стилів, жанрів. Ми обрали 5 найцікавіших концертів, які представить колектив впродовж грудня.

10 грудня, 18:00

Київська опера (арт-сцена)

Мессіан, Лятошинський: Квартети

Афіша концерту. Фото зі сторінки Національного будинку музики

«Квартет на кінець часу» французького композитора виник і виконувався у дуже особливих обставинах.

Під час Другої світової війни Мессіан, перебуваючи у німецькому полоні взимку 1940-41 років, написав квартет для інструментів, які йому вдалося на той час знайти у концтаборі: скрипка, віолончель, кларнет і фортепіано. Прем’єра твору відбулася перед великою аудиторією в’язнів.

Це була наймасштабніша робота Мессіана на той час і одна з ключових у всій творчості — твір з восьми частин став втіленням ідеї композитора про кінець часу, як кінця минулого, майбутнього і початку вічності. Також Квартет став музичним продовженням біблійного уривка з Одкровення.

Тим часом у Третьому струнному квартеті Бориса Лятошинського (1928 рік) закарбувався кінець часу, відносно вільного для композитора від ідеологічних упереджень у створенні музики.

У контрастних п’яти частинах Лятошинський демонструє неймовірну творчу свободу і винахідливість, якої поки не торкається партійна цензура: вільне володіння сучасними техніками композиції, якими композитор втілює дух часу, цікаві ритмічні знахідки, розширення тембрової палітри струнного квартету.

У концерті беруть участь: Юрій Немировський /кларнет/, Роман Лопатинський /фортепіано/, Андрій Павлов /скрипка/, Максим Грінченко /скрипка/, Ігор Завгородній /альт/, Артем Полуденний /віолончель.

11 грудня (неділя), 18:00

Київська опера (артсцена)

Vivaldi universum: Spiritus

Афіша концерту. Фото зі сторінки Національного будинку музики

Другий концерт з серії «Vivaldi Universum» продовжує знайомити вас із музичним всесвітом Антоніо Вівальді.

«Nisi Dominus» — один із найамбітніших сольних вокальних творів Вівальді, який хоча й програє за популярністю його інструментальним концертам, але точно не поступається їм за емоційним наповненням, втіленням драматичних образів, і віртуозною партією соліста. Можемо побитися об заклад, що після концерту деякі номери з «Nisi Dominus» потраплять у ваш плейліст. На концерті 11 грудня твір прозвучить у виконанні зірки цьогорічного «Голосу країни», що спеціалізується на виконанні барокової музики, контратенора Романа Меліша.

«Gloria» RV 589 — найвідоміший духовний твір Вівальді, написаний між 1713 і 1717 роками для Ospedale della Pietà, одного з сиротинців у Венеції, де дівчата отримували ретельну музичну освіту. Яскрава композиторська майстерність Вівальді простежується як в урочистих хорових, так і у вишуканих сольних частинах.

У концерті беруть участь Liatoshynskyi Capella під керівництвом Богдана Пліша, хормейстерка Наталія Хмілевська, а також контратенор Роман Меліш.

18 грудня (неділя), 15:00

Андріївська церква

Hodie Christus Natus Est / Liatoshynskyi Capella: Early Music Ensemble

Афіша концерту. Фото зі сторінки Національного будинку музики

Вифлеємська зірка вела трьох царів за своїм світлом. Це було світло надії на порятунок всьому людству, уособленням якої став новонароджений Спаситель.

Надія — це те, що тримало і тримає людей боротися в окупованих територіях і не здаватися. Це те, що тримає на плаву життя батьків, дітей, рідних і близьких наших полонених, від яких нема місяцями жодної звістки. Надія — це те, чим дихаємо зараз щоденно. Тому Різдво — це Надія.

У виконанні Liatoshynskyi Capella: Early Music Ensemble прозвучать твори Шютца, Генделя, Кореллі, Преторіуса, Баха та Вівальді.

20 грудня (вівторок), 18:00

Жовтневий палац

Коляда. Триб’ют різдвяних пісень

Афіша концерту. Фото зі сторінки Національного будинку музики

З якими піснями жителі сходу України впродовж століть зустрічали Різдво і Новий Рік? Як багато колядок та щедрівок з цих регіонів ви знаєте або ж чули бодай раз?

Запевняємо, вони просто неперевершені у своїй красі — уже з перших звуків вас не полишає тепле відчуття і невловний спогад, неначе ви їх знаєте з самого малечку.

Додаткового задоволення додає той факт, що через пісні ви відкриваєте для себе щось нове про Україну!

На концерті 20 грудня Роман Меліш та Анжеліка Рудницька під потужний симфонічний супровід Liatoshynskyi Capella Національного будинку музики представлять старовинні й маловідомі колядки та щедрівки з Харківщини, Донеччини та Луганщини в сучасному аранжуванні композитора Євгена Петриченка.

Хтозна, можливо саме на «Коляді» ви знайдете для себе нові улюблені різдвяні пісні?

У концерті беруть участь Академічний ансамбль пісні й танцю Національної гвардії України, а також виконавці з Києва, Бахмута, Слов’янська, Краматорська, Рівного, Чорткова, Кривого Рогу.

30 грудня (п’ятниця), 18:00

Національний заповідник «Софія Київська» («Хлібня»)

Сезар Франк. Камерна музика

Афіша концерту. Фото зі сторінки Національного будинку музики

До 200-річчя від дня народження Сезара Франка солісти Національного будинку музики, віолончеліст Артем Полуденний та піаніст Роман Лопатинський, підготували програму з найвідоміших творів видатного бельгійсько-французького композитора: Сонату для віолончелі та фортепіано, а також Прелюдію, фугу та варіації, орus 18.

Обидва твори, позначені винятковою майстерністю та шляхетним емоційним висловленням, прозвучать у перекладенні, адже Прелюдія, фуга та варіації призначалися для органа, а Віолончельна соната була написана для скрипки.

Так, після паризької прем’єри Сонати у Парижі 27 грудня 1887 року віолончелісту Жюлю Дельсару настільки сподобався твір, що він попросив у Франка дозволу аранжувати партію скрипки для віолончелі.

За винятком кількох випадків, коли музику потрібно було адаптувати до технічних особливостей гри на віолончелі, у своїй роботі Дельсар ретельно дотримувався оригіналу і загалом обмежувався звичайним перенесенням партії скрипки у нижній регістр.

З того часу Соната стала одним з найулюбленіших творів серед віолончелістів і залишається такою й досі.

Детальну афішу концертів Національного будинку музики можна знайти на сайті колективу.

До теми: афіша Національної філармонії на грудень

Тетяна АСАДЧЕВА, «Вечірній Київ»

Sourse: vechirniy.kyiv.ua

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *