Народження театральних образів: у столиці демонструють ретроспективну виставку Марії Левитської

Художниця Марія Левитська на відкритті виставки. Фото: Тетяна Асадчева

Впродовж своєї плідної кар’єри, відома художниця створила декорації та костюми до більш ніж 160 опер, балетів та драматичних вистав не лише в Україні, але й за кордоном, співпрацюючи з театрами в Канаді, Словенії, Польщі та Японії.

Нещодавно у Музеї театрального, музичного та кіномистецтва розпочалася персональна виставка Марії Левитської, головної художниці Національної опери України. Створені мисткинею ескізи костюмів та сцени, демонструють глядачам процес народження образу театральної вистави.

Відвідувачі мають змогу побачити ретроспективу театральних робіт Марії Левитської, починаючи від ранніх ескізів художниці, її спільні роботи з відомим постановником та її вчителем — Данилом Лідером до постановок вистав Національної опери останніх десятиліть.

Фото: Музей театрального, музичного та кіномистецтва

В експозиції «Народження образу» представлені твори художниці з колекції Музею, а також ескізи костюмів до вистав та кіно, ескізи до всесвітньовідомих оперних та балетних постановок з особистого архіву мисткині.

Серед раннього періоду творчості художниці в експозиції представлені ескізи до дилогії «Макбет» Вільяма Шекспіра (1976) та вистави «Кар’єра Артура Уї» (1977) з режисеркою Валентиною Булатовою, ескізи до постановки «Голубі олені» з режисером Володимиром Лизогубом (1975) ат «Сподіватися» з легендарною режисеркою Іриною Молостовою (1978).

Підтримати художницю прийшли її колеги та друзі. Фото: Музей театрального, музичного та кіномистецтва

Фото: Музей театрального, музичного та кіномистецтва

Також в експозиції можна побачити декорації та костюми з легендарної забороненої постановки «Стійкий принц» Педро Кальдерона (1981), створених для Київського молодіжного театру спільно з режисерами Марком Нестантінером та Григорієм Гладієм.

Цікавим є також і творчий доробок художниці у жанрі кінематографа, який також займає окрему частину виставки. Свого часу Марія Левитська співпрацювала з Кіностудією імені Олександра Довженка. Серед її кіноробіт — співпраця з Іваном Миколайчуком над фільмом «Украдене щастя» (1984, не здійснено), «Важко бути богом», режисер П. Фляйшман (1986, не здійснено), «Капітан Фракасс», режисер В. Савельєв (1984) та інші.

Сценічні рішення художниці є яскравими та самобутніми. Фото: Тетяна Асадчева

Фрагмент експозиції. Фото: Тетяна Асдчева

Центральну частину виставки Марії Левитської складають ескізи до декорації оперних і балетних постановок Національної опери України, зокрема: Макбет», «Бал-маскарад», «Дон Карлос», «Набукко» Джузеппе Верді, «Джоконда» Амількаре Понкієллі, «Корсар» Адольфа Адана, «Мойсей» Мирослава Скорика» та інші.

До найбільш знакових робіт раннього періоду творчості художниці належать ескізи до опер «Лючія ді Ламмермур» Гаетано Доніцетті та «Дон Жуан» Вольфганга Амадея Моцарта у постановці легендарної Ірини Молостової, які були окрасою репертуару колективу у 80-90-х роках минулого сторіччя.

В експозиції представлені ескізи косюмів та декорацій різних періодів творчості. Фото: Тетяна Асадчева

Окрасою виставки є ескізи костюмів та декорацій до однієї з кращих постановок Національної опери України — опери «Турандот» Джакомо Пуччіні. За словами художниці, працюючи над сценічним оформленням цієї вистави, вона здійснила мандрівку до Китаю, де детально вивчала східну культуру, місцеві звичаї та традиції. Ці знання надалі вона змогла майстерно втілити у деталях костюмів різних персонажів вистави, а також у художньому рішенні завіси, а також у загальному виборі та поєднанні кольорів у сценографії цієї постановки.

Костюми є невіддільною складовою кожного героя. Фото: Тетяна Асадчева

На думку мистецтвознавців, творчість Марії Левитської є надзвичайно яскравою, часом епатажною, однак з власним, притаманним їм неповторним почерком, в якому талановито й химерно переплелися сценографічні відкриття різних напрямів живописного, предметного, образного, умовного.

«Фактура й колорит її сценічних рішень завжди несподівані, емоційні, захопливі…»-зауважують театральні експерти.

Фрагмент декорації з опери «Джоконда». Фото: Тетяна Асадчева

Працюючи над виставою з її тематикою та музичним матеріалом, художниця шукає в історичній спадщині зорову, просторову предметну матеріальність, яка б допомогла створити унікальні образи вистави, гармонійно поєднати історію костюма та стилю з музикою і сценічним рухом.

Значну увагу у сценічному оформленні художниця завжди приділяє костюмам персонажів, де кожний елемент вбрання є невіддільною характеристикою кожного героя.

Марія Левитська під час роботи над оформленням вистави. Фото: Національна опера України

Довідка: Марія Сергіївна Левитська народилася в Києві у творчій родині. Закінчила Національну академію образотворчого мистецтва та архітектури України — факультет живопису, відділення сценографії під керівництвом професора Данила Лідера.

З 1989 року — головна художниця Національної опери України.

Лауреатка Національної премії України імені Тараса Шевченка; нагороджена орденом Княгині Ольги (II ст.) та найвищою державною нагородою Італійської Республіки, якою можуть бути відзначені іноземні громадяни — Орденом «Зірка Італії».

Виставка Марії Левитської «Народження образу»

Коли: до 16 липня, понеділок, середа-неділя з 10:00 до 17:00, вівторок-вихідний.

Де: Музей театрального, музичного та кіномистецтва України, вулиця Лаврська, 9 корпус 26 (територія НЗ «Києво-Печерська лавра»)

Вхід за ціною вхідного квитка до музею. Вартість: повний — 100 гривень, для школярів — 30 грн, пільговий та за карткою киянина — 50 гривень.

Тетяна АСАДЧЕВА, «Вечірній Київ»

Sourse: vechirniy.kyiv.ua

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *