Сходження на мистецький Олімп: у Лаврі представлять 50 робіт ранньої Марії Примаченко

Марія Примаченко працювала у майстернях у Лаврі у 1935-38 роках. Фото: Maria Prymachenko Family Foundation

«Марія Примаченко. Початок»: у Національному музеї українського народно-декоративного мистецтва покажуть твори видатної художниці, створені протягом 1936-1937 років.

Унікальна збірка авторських малюнків народної художниці України, Лауреатки Шевченківської премії Марії Примаченко, які були створені під час роботи мисткині в Експериментальних майстернях при Київському музеї українського мистецтва на території Києво-Печерської Лаври, будуть виставлені з 1 липня.

Чарівні сюжети та особливі фарби ранніх робіт Марії Примаченко.

Їх побачити зможуть усі охочі, адже експозиція буде відкрита до 31 серпня.

У Національному музеї українського народно-декоративного мистецтва повідомляють, що виставка презентує близько 50 ранніх творів видатної художниці з музейної колекції, створені протягом 1936-1937 років.

«Зелений слон» — знаменита одна з ранніх робіт Марії Примаченко.

«У майстернях Марія Примаченко працювала впродовж 1935–1938 років. В цей час нікому невідома поліська майстриня розпочала серію малюнків, якими заявила про себе як про художника з особливим світобаченням, аналогів якому немає ані в українському, ані у світовому мистецтві», — розповіли музейники.

«Синій лев», художниця Марія Примаченко.

Марія Примаченко давала назви першим роботам, виходячи з домінантної фарби на малюнку.

Попрацювати до майстерень у Лаврі Марія Примаченко запросила у 1935 році художниця Тетяна Флору.

«Мавпа й окуляри» — одна з ранніх робіт Марії Примаченко.

У музеї анонсують, що серед виставкових експонатів будуть представлені також справжні раритети творчого доробку народної художниці. Це її керамічні твори, які були цікавим експериментом під час її роботи в майстернях.

У 1937 році деякі малюнки цієї серії експонувалися на Міжнародній виставці в Парижі.

Дотримуючись народних традицій, художниця використовувала керамічну форму, як поверхню для власних композицій, досягаючи органічного єднання об’єму та розпису.

Маючи вроджену схильність до гри уяви, фантазій та казковості, Марія Оксентіївна створила цілий світ фантастичних істот, звірів, птахів, який вперше з’явився на виставці 1936 року в Києві, а згодом і в інших містах країни.

«Лисиця та журавель» — робота, яку можна побачити на виставці з 1 липня.

«Свої перші картини Марія Примаченко ніяк не називала. Відповідно до задуму художниця вигадувала колір своїх персонажів — чорний, синій, фіолетовий. Тому ранні твори художниці мають відповідну назву — „Чорний звір“, „Коричневий звір“, „Червона мавпа“, „Синій лев“, „Зелений слон“. Героями примаченківських малюнків також стали образи відомих українських казок та літературних творів — „Лебідь, рак та щука“, „Лисиця та журавель“, „Мавпа та окуляри“, „Запорожець за Дунаєм“», — розповідають цікаві подробиці у Національному музеї українського народно-декоративного мистецтва.

У 1937 році деякі малюнки цієї серії експонувалися на Міжнародній виставці в Парижі. Серед тих, хто був під особливим враженням від живопису української майстрині, побачивши їх на виставці, були — Пабло Пікассо, Марк Шагал, Луї Арагон. Марк Шагал настільки захопився творчістю Марії Оксентіївни, що й собі узявся малювати дивних істот.

До слова, у Національному музеї українського народно-декоративного мистецтва у Національному заповіднику Києво-печерська лавра, триває кілька виставок.

Самчиківський розпис став засобом арт-терапії у воєнний час: репортаж з виставки Ольги Машевської у лаврі.

«Художник-наївіст з Чернігівщини Петро Бойко малює Перемогу». Полотна, створені художником на другий рік війни, сповнені оптимізму та віри у Перемогу, їх можна побачити у Національному заповіднику Києво-Печерська лавра.

Ольга СКОТНІКОВА, «Вечірній Київ»

Sourse: vechirniy.kyiv.ua

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *