Сім документів та фото 1891-1925 років експерти віднесли до колекції, яка оповідає про родину Сушкових — батька та його дітей. Фото: Київська митниця
Серед речей, які намагалися вивезти, були порцелянові скульптурки та колекція документів ХІХ-ХХ століть.
Посилку з українською радянською скульптурною пластикою малих форм та колекцією документів виявили під час митного контролю, та завадили їх незаконному вивезенню.
Міжнародне поштове відправлення з чотирма маленькими скульптурками та дев’ятнадцятьма документами і фото з ознаками старовини, прямувало з України, місто Запоріжжя, до США.
Митники передали предмети до Національного музей історії України для проведення експертизи щодо належності їх до культурних цінностей.
Скульптурки виготовлені на заводах, яких вже немає. Фото: Київська митниця
Як встановили експерти, чотири порцелянові скульптурки — це українська радянська скульптурна пластика малих форм 50-70-х років ХХ століття. Виготовлені вони на провідних свого часу порцелянових виробництвах України: Київському експериментальному кераміко-художньому та Городницькому порцеляновому заводах, яких на сьогодні вже не існує.
Три скульптурки — «Галинка» (авт. Н. Воронізька-Гонсалес), «Космонавт-фотограф» і «Космонавт на місяці» (авт. В. Щербина) мають культурну та історичну цінність. Скульптурка «Колгоспниця» (авт. О.Крижанівський) має історичну цінність.
Сім документів та фото 1891-1925 років експерти віднесли до колекції, яка оповідає про родину Сушкових — батька та його дітей. Ці родинні документи теж визнано культурною та історичною цінністю, оскільки вони сукупно репрезентують актуальні суспільно-політичні процеси української історії. Це історія поштової служби в Україні, походження і соціальний стан службовців транспорту і зв’язку в Україні модерної доби.
Світлини репрезентують 1930-40-ві роки. Фото: Київська митниця
Серед вилученого митниками також дванадцять різних документів та фото, які експертами визнано історичною цінністю. Частина з них має безпосередній стосунок до території України, зокрема, до часу становлення радянської державності та індустріалізації 1930-1940-років. З огляду на це, їх можна внести до музейного зібрання для репрезентації.
Раритетні світлини. Фото: Київська митниця
Раритетні світлини. Фото: Київська митниця
Згідно чинного законодавства України, на вивезення культурних цінностей за кордон потрібне відповідне свідоцтво Міністерства культури України. Такого дозвільного документу митникам надано не було.
Стосовно громадянина, який відправляв культурні цінності за кордон, Київською митницею складено протокол про порушення митних правил за ст. 473 Митного кодексу України.
Культурні та історичні цінності вилучені.
Експерти зазначають, що нині серед колекціонерів скульптурок спостерігається певна зацікавленість авторською продукцією Київського експериментального кераміко-художнього та Городницького порцелянового заводів. Враховуючи, що національна порцелянова галузь на початку ХХІ століття практично перестала існувати, а роботи українських митців 50-70-х років ХХ століття стали належати до рідкісних авторських екземплярів, їх місце — в музейних колекціях як предметів українського декоративно-ужиткового професійного мистецтва.
Що ж до колекції родинних документів, фахівці вважають, що в Музейному фонді України важко відшукати аналогічного роду документальний комплекс, за яким можна було б проілюструвати одночасно події та явища історії України того періоду.
Відправляли поштою: навесні у Києві показали артефакти, вилучені на митниці. Зловмисники регулярно намагаються вивезти з України культурні та історичні цінності через міжнародні відправлення.
Марія КАТАЄВА, «Вечірній Київ»
Sourse: vechirniy.kyiv.ua