20 років вважались втраченими: у Києві презентували барельєфи Ольги Рапай

Другий акт виставки «Сила крихкості» зібрав дуже багато шанувальників Ольги Рапай. Фото: Ольга Скотнікова

Експозиція унікальних керамічних зображень Ольги Рапай триватиме до 25 серпня, виставку змінюють, щоб показати всі врятовані шедеври.

Друга частина проєкту «Сила крихкості» має назву «Сила коріння». Асоціація мистецтвознавців, експертів, оцінювачів та реставраторів України та Національний музей українського народного декоративного мистецтва зробили неймовірне — відкрили інтер’єрну кераміку Ольги Рапай. Кожен твір несе радість і ніби поглинає сум, яким просякнуті почуття кожного українця сьогодні.

На виставку «Сила крихкості» акт другий «Сила коріння» приходять цілими родинами.

«Ця виставка — для всіх поколінь. Щоб люди могли відчути радість і лікувати свою душу тим унікальним засобом, яким є мистецтво. Ольга Рапай багато творила для киян. ЇЇ кераміка прикрашає чимало знакових будівель у столиці. Вона створювала їх на радість людям і сьогодні те, що вважалось втраченим, цю радість передає нам», — розповіла «Вечірньому Києву» директорка Музею Людмила Строкова.

Людмила Строкова, директорка Національного музею українського народно-декоративного мистецтва на відкритті виставки «Сила коріння».

«Сила коріння» презентує монументальні барельєфи скульпторки на історичну тематику. Тут і середньовічні образи, які вражають поєднанням художньої простоти та технічної складності виконання. Фахівці кажуть — це характерна риса авторського стилю Ольги Рапай.

Фото, яке демонструє інтер’єрну кераміку Ольги Рапай так, як вона була розташована кілька десятиліть тому у готелі «Братислава»

Її роботи знайшли випадково у занедбаному стані. Згодом з’ясувалось, що це — велика спадщина легендарної скульпторки. Твори Ольги Рапай отримали нового власника і почався процес їх порятунку.

Оксана Циганок, кураторка виставки «Сила коріння», Євгеній Тур, художник реставратор, Ірина Бекетова, завідувачка фондів Національного музею українського народно-декоративного мистецтва презентують автограф Ольги Рапай на кераміці.

«Асоціація мистецтвознавців, експертів, оцінювачів та реставраторів України проявила наполегливість і виняткову повагу до автора. Вони проаналізували можливості реставраторів у Європі, а потім все-таки зупинились на українських фахівцях. Дуже скромні й творчі люди виявились якраз тими, хто й має займатись керамікою Ольги Рапай. Вона належить до тих майстрів, які працювали не за гроші, а тому, що інакше просто не могли жити», — поділилась своїми враженнями від історії з порятунку шедеврів поділилась з «Вечірнім Києвом» завідувачка фондів Національного музею українського народного декоративного мистецтва Ірина Бекетова.

Автограф Ольги Рапай 1989 року.

«Процес дослідження, реставрації та консервації втрачених настінних панно Ольги Рапай тривав рік. Відновлення цього циклу горельєфів тривало досить довго, адже необхідно було спершу атрибутувати розібрані та пошкоджені фігури, відпрацювати методику реставраційних дій та розробити технологію кріплення для переміщення й експонування творів», — зазначила кураторка проєкту Оксана Циганок.

Жанрова сценка з життя словаків, виконана з кераміки Ольгою Рапай для інтер’єрів готелю «Братислава» у Києві.

«На перший погляд здається, що роботи прості, але коли я почав процес реставрації, побачив, наскільки складні кольори й фарби. Я зрозумів задум Ольгою Рапай, її художні прийоми та техніка в результаті створили оце неповторне враження, яке кожен відчуває біля скульптур», — розповів «Вечірньому Києву» художник реставратор Євгеній Тур.

Євгеній Тур виконував реставраційні роботи знайденої кераміки Ольги Рапай.

Відомо, що столиці Словаччини Братислава — місто-побратим Києва. Тож у готелі «Братислава» інтер’єри прикрашали, як герби міст-побратимів столиці України, так і жанрові сценки з життя словаків. Слов’янська тематика є наскрізною і в інших творах Ольги Рапай.

«Жнива», жанрова сценка з життя словаків, виконана з кераміки Ольгою Рапай для інтер’єрів готелю «Братислава» у Києві.

У Національному музеї українського народного декоративного мистецтва розповіли журналістці «Вечірнього Києва» про те, що у фондах музею є понад 30 робіт Ольги Перетцівни Рапай. Але саме інтер’єрну кераміку тут демонструють уперше.

«Збирання яблук», жанрова сценка з життя словаків, виконана з кераміки Ольгою Рапай для інтер’єрів готелю «Братислава» у Києві.

Відвідувачі виставки (а сюди приходять цілими родинами), роздивляються деталі вбрання та побуту словаків, відтворені скульпторкою напрочуд тонко та елегантно. Кераміка — досить важкий матеріал, але Ольга Рапай у своїх творах використала її напрочуд тонко.

Княгиня Ольга. Робота Ольги Рапай.

«Ці роботи такі теплі, що хочеться їх погладити», — поділився враженнями з «Вечірнім Києвом» від побаченого школяр-підліток, який прийшов на відкриття експозиції.

Директорка музею Людмила Строкова зауважила, що реставрацію великої кількості елементів, з яких складаються зображення, зробили у важкий період воєнного 2022 року. Вона відзначила стійкість і високу професійність фахівців Асоціації мистецтвознавців, експертів, оцінювачів та реставраторів України.

Катерина Рапай, донька Ольги Рапай біля роботи матері.

До слова, Ольга Рапай, скульпторка, художниця й керамістка, є авторкою понад п’яти тисяч робіт. Ольга Рапай є не лише легендарною мисткинею, а й відомою шістдесятницею, людиною, доля якої тісно пов’язано з українським відродженням другої половини 20 сторіччя. Її роботи — в інтер’єрах Республіканської бібліотеки для дітей, Інституті фізіології ім. Богомольця, Інституті ботаніки ім. Холодного, на фасаді Будинку творчих колективів на бульварі Тараса Шевченка у Києві.

Ольга Рапай, скульпторка, керамістка, художниця (1929-2012-рр).

На виставці «Сила коріння», де показано інтер’єрну кераміку Ольги Рапай.

Проєкт триває, його організатори обіцяють показати ще одну нову експозицію десятки років небачених робіт Ольги Рапай.

Партнерами проєкту виступили Фонд імені Рапай-Маркіш, Видавництво «Дух і літера», Журнал «Антиквар», Національна премія «Скарб нації».

Читайте також про перший акт проєкту «Сила крихкості»: «Знайшли під шаром пилу на складі: у Києві показали врятовані керамічні шедеври Ольги Рапай».

Ольга СКОТНІКОВА, «Вечірній Київ»

Sourse: vechirniy.kyiv.ua

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *